Розділ 2. Діти - головне багатство родини.
Батьки і діти! Діти і батьки!
Нерозділиме і довічне коло,
Ми засіваємо житейське поле
І не на день майбутній – на віки!
Б. Олійник.
Головний сенс і мета родинного життя - виховання дітей.
В. Сухомлинський.
Сім’я – це геніальне творіння природи і суспільства. Двоє людей, які поєднали свої долі, мають надмету – продовжити рід людський, народити й виховати дитину. Сім'я є місцем, де плекається єдність, де батько і мати є взірцем для дітей, а діти є надією для батьків. Діти – продовжувачі не тільки батьківського роду, а й соціального ладу. В сім'ї з покоління в покоління передаються звички, стиль життя, відбувається орієнтація цінностей. І від того, які духовні та моральні цінності закладуть у їхні душі сім’я та суспільство, залежатиме майбутнє всього народу.
Корнилова В.В. Особое состояние развития – детство // Практична психологія та соціальна робота. - 2009. - №12. - С.71-73. Стаття розглядає психологічну специфіку дитинства як соціального явища. Аналізується дитячий соціальний простір, умови та форми взаємодії дорослих і дітей. Продовження читайте в журналі.
|
|
Білецька С. Особливості античної концепції дитинства // Шлях освіти. - 2008. - №1. - С. 42-47. Фундамент Західної цивілізації закладався в античну епоху. Саме античність визначається колискою досягнень, що їх сучасний західний світ вважає основними для свого соціально-культурного розвитку. Тому будь-який ретроспективний аналіз історії дитинства країн Заходу дослідники починають з епохи Стародавньої Греції та Риму. |
|
Білецька С. Дитинство епохи середньовіччя: становлення християнського сприйняття // Шлях освіти. - 2009. - №3. - С. 35- 42. |
|
Грушевський Марко. Дитина у звичаях і віруваннях українського народу. – К.: Либідь, 2006. – 256 с.: іл. Праця українського етнографа, громадського діяча, єпископа УАПЦ, духовного пастиря українства Марка Грушевського (1865-1938) є «пребагатою збіркою матеріалу про дітей в українському селі» (І. Франко). Це рарітетна пам'ятка народного досвіду, народної культури в педагогіці, фольклорі й етнографії. Видання відкриває сучасному читачеві особливості народної педагогіки одного з центральних регіонів України – "полудневої Київщини" й, водночас, відображає етнічний батьківський і дитячий світ українства загалом. Видання має багатий ілюстративний матеріал. Авторський текст доповнюють коментарі на полях відомих педагогів, психологів, медиків, письменників. |
|
Батьки і діти: соціальне самопочуття дітей в українських сім'ях / Г.В.Святненко, Л.С.Волинець, Є.М.Луценко та інші. – К.: Логос, 2000. – 92 с. У книзі на основі соціологічних досліджень проаналізовано роль сім'ї у формуванні особистості, виховні можливості різних типів сімей та їх вплив на самопочуття дитини, визначено негативні чинники, що перешкоджають нормальному розвиткові дитини. |
|
Чуприна А. В ответе за детей своих: что посеешь, то и пожнешь // Персонал. - 2012. - №1. - С. 90-100. З давніх-давен серед різних народів світу сформувалась своя модель виховання дитини – і кожен має свою власну, особливу. Так чи інакше, у нас в Україні кожна сім'я – або десь строго "по науці", або просто інтуїтивно, на побутовому рівні використовує власні способи, методи та варіанти в цій непростій, але дуже відповідальній справі, отримуючи потім свої плоди за відомою формулою: «Що посієш, то і збереш». Певні думки та пропозиції з цього приводу викладені у цій статті. Продовження читайте в журналі. |
|
Щербань П.М. Національне виховання в сім'ї. – К.: Культорол. «Боривітер», 2000. - 260 с. - Бібліогр.: 3 с. У книзі розкрито сутність, обов'язкові умови та провідні напрями національного виховання дітей в українській сім'ї, звернено особливу увагу на роль матері, рідної мови, культури сімейного спілкування у формуванні національної самосвідомості дітей. |
|
Родители живут в детях // Неведомый мир. – 2006. – №7. - С. 24-27. Американські психологи Роберт і Мері Гулдінг побудували концепцію про те, що багато невирішених душевних проблем батьків передаються їх дітям, причому в посиленому вигляді. Відбувається ця передача шляхом навіювання від батька до дитини в ранньому дитинстві. На цю тему і розмірковують автори цієї статті. Продовження читайте в журналі. |
|
Дементьєва И. Жестокое обращение с ребенком в семье: последствия для личностного развития // Практична психологія та соціальна робота. - 2011. - № 6. - С. 17-20.Будь-яка форма насильства відносно дитини в сім'ї приводить до спотворення його особової ідентифікації, до формування у нього відчуття знедоленості, безпорадності, незахищеності. Діти, що пережили домашнє насильство, схильні до депресії, суїциїдальної поведінки, втеч з будинку, наркоманії, алкоголізму, агресії. Не дивлячись на правові норми, що приймаються, фізичне насильство продовжує залишатися поширеним методом виховання дітей в сім'ї майже повсюдно. Цій проблемі і присвячена стаття. Продовження читайте в журналі. |
|
Горпинюк В.П. Залежність батьків від раціонального імперативу (до питання насильства над дитиною) // Психологія і суспільство. - 2010. - № 4. - С. 98-103У статті окреслюється зміст та обсяг поняття «залежність від раціонального імперативу», розкриваються об'єктивні й суб'єктивні чинники виникнення у батьків стану залежності, визначаються його функції як соціального явища. Розглядаються особливості взаємодії «залежних» батьків із дитиною, описуються хиби і цінності такого батьківського узалежнення батьків від раціонального імперативу. Продовження читайте в журналі. |
|
Дюльдина. Ж. Ошибки семейного воспитания и их влияние на формирование у ребенка системы ценностей // Воспитание школьников. - 2009. - №1. - С. 70 - 73.В даній статті викладено систему поглядів на проблему помилок родинного виховання, показано їх багатогранність. Про це варто замислитися кожному з батьків, перш ніж здійснити будь-який виховний вплив. Продовження читайте в журналі. |
|
Діти-батьки-сім’я: Додаток до журналу "Практична психологія та соціальна робота." - Випуск 2. - К.: Наук. світ, 2004. - 78 с. У цьому номері журналу вміщені статті та тренінги з проблеми виховання дітей в сучасній сім’ї. |
|
Конвенція ООН про права дитини: буклет створений в рамках програми співпраці між урядом України та Представництвом дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. |
|
Жеребной І. Особливості захисту прав дітей у ході розгляду цивільних справ щодо батьківства та материнства // Підприємництво, господарство і право. - 2010. - №8. - С. 117-120.У статті досліджено особливості захисту прав дітей при розгляді судом цивільних справ щодо батьківства та материнства. Продовження читайте в журналі. |
|
Спок Б. Дитина та догляд за нею / Перекладач В.М. Верховеня; Худож.-оформлювач Л.Д. Киркач – Осипова. - Харків: Фоліо, 2002. - 671 с.Відомий американський педіатр і педагог Бенджамін Спок, додержуючись універсального «закону щастя й здоров'я дитини», надає мудрі та корисні поради батькам, пропонує прості рішення найскладніших питань і проблем, які виникають у процесі догляду за дитиною, її виховання та лікування. |
|
Бабушкина Т.В. «Секретики» детства. - К.: Ред. общепедагог. газ., - 2005. - 112с. - (Б-ка «Шк. мира»).Ця книга - методична мозаїка, дуже практична, актуальна і доступна будь-якому дорослому. Вона про те, як дорослий і дитина можуть день у день приносити щастя один одному, використовуючи прості і вічні деталі побуту і буття. |
|
Енциклопедія дитячого свята. Сценарії свят // Н.В.Кулинич, Л.В. Савченко. - Х.: Вид. група «Основа», 2009. - 271 с.: іл., ноти. Видання містить значний за обсягом матеріал, що висвітлює всі етапи підготовки дитячих свят у дошкільному навчальному закладі: сценаріїї, методичні поради щодо організації свят, вірші, загадки, пісні, а також розробки творчих занять. |
Сценарії мистецьких заходів
- Висока мамина любов // Виховна робота в школі. - 2011.-- №1. - С. 39-40.
- «Жінко, ти завжди велична…» ( сценарій мистецького заходу) // Виховна робота в школі. - 2010. - № 1. - С. 46 - 49
- Крылатая педагогика. Композиция ко Дню Матери // Виховна робота в школі. - 2011. - № 1. - C. 32-38.
- «Ми будем вічно пам'ятати ту жінку, ім'я якої мати» // Шкільний світ. - 2011. - №14. - С. 14-15.
- «Не згасне пам'ять, і любов не згасне, бо рід коріння має пам'ятати». Родинне віче // Шкільний світ. - 2011. - № 10. - С.13-16.
- Секрети щасливої родини // Виховна робота в школі. - 2011. - №1. - С. 43-44.
- «Спасибі, що ви є на світі». Родинне свято // Шкільний світ. - 2011. - № 12. - С. 16-21.
- У світі усе починається з мами! Сценарій до Дня матері // Шкільний світ. - 2011. - № 25-26. - С.17-20.
- «Цілуймо руки наших матерів» (святкування Дня матері) // Виховна робота в школі. - 2010. - № 3. - С. 42-44.
Батьківська майстерність
- Вчимося батьківської майстерності (практичні поради) // Виховна робота в школі. - 2011. - №5. - С.36-40.
- Позитивне виховання // Виховна робота в школі. - 2010. - №1. - С. 22- 33.
- «Тепло отчого дому. Рід і родина. Не забуваймо мудрість наших предків» \\ Виховна робота в школі. - 2010. - №1. - С. 34-36.
- Це вам, батьки. Бесіди про сімейне виховання // Шкільний світ. - 2011. - №15. - С. 7-11.
- Як зіпсувати стосунки з дітьми та й самих дітей // Виховна робота в школі . - 2011. - № 5. - С. 34-37.