Oles Honchar
Kherson regional
universal scientific library
MO-TH: 9:00-18:00
SA-SU: 9:00-18:00

Фернгольц Тім Космічні мільярдери...та нові космічні перегони

This material is in Ukrainian

29.08.2023 10:15

Наша планета - всього лише піщинка у Всесвіті, а космос повинен стати логічним продовженням розширення комерційної діяльності людини. Зараз світ стоїть на порозі нової ери – ери космічного бізнесу. Ніхто не думав, що на початку 2000-х простір поступово почне переміщатися від державних до приватних компаній і стане частиною комерційної екосистеми. А для серйозного стрибка в освоєнні космосу просто необхідно було відокремити його від державної машини. Приватні космічні компанії та розробки – це здорова конкуренція, завдяки якій знижується вартість запусків і літаків, створюються нові технології та космос стає комерційно прибутковим простором, а не полігоном для демонстрації політичних м'язів. Потужний приплив приватних інвестицій обумовлений тим, що космічні технології все частіше використовуються не тільки у військових або державних цілях, а й, що називається, в побутових цілях: для навігації, супутникового телебачення, інтернету і зв'язку.

Все більше число підприємців, яких називають творцями епохи NewSpace, приєднуються до гонки, щоб зробити можливими дешеві космічні подорожі з повторним використанням космічних апаратів. Серед них мільярдери Ілон Маск, Джефф Безос і Річард Бренсон, які раніше досягали успіхів і в інших сферах. Разом вони кидають серйозний виклик сформованим гігантам космічної галузі.

Навіть не треба зайвий раз говорити про те, наскільки цікаво завжди і в будь-якому віці читати про досягнення в космосі, як будь-яка людина з цікавістю слухає новини про освоєння космічного простору, нових супутників і ракет.

Серед всіх видань виділяється неймовірно глибока історія про сучасні дослідження цієї тематики "Космічні мільярдери: Ілон Маск, Джефф Безос та нові космічні перегони" Тіма Фернгольца.

 

Тім Фернгольц – репортер видання Quartz, в якому висвітлюються зміни, що відбуваються між людьми, корпораціями, урядами та неурядовими установами. Здобув ступінь уряду, теології та арабської мови в університеті Джорджтаун. У сфері його інтересів ліберальна коаліція, Німеччина, футбол, кулінарія, Каліфорнія, футуризм, Близький Схід, макроекономіка та космос. Раніше Тім Фернгольц був бізнес-редактором журналу GOOD Magazine. До цього був економічним кореспондентом Національного журналу, де зосередився на питаннях податкової та бюджетної діяльності. Йому вдалося попрацювати в компанії Ілона Маска SpaceX, що дозволило йому написати це дослідження.

Крім технічних ноу-хау в книзі ведеться найцікавіша розповідь про конкретних людей, завдяки яким решта людства, можливо, колись переселиться в космос. Поки все це, звичайно, схоже на утопію, але одне те, що космічні бізнесмени намагаються досягти всього самі, викликає захоплення і здивування. Як пише сам автор, "космічні" бізнесмени дійшли висновку, що "єдиний спосіб побудувати дешеву і надійну ракету – створити її повністю самотужки, не покладаючись на сторонніх постачальників, – зробити власні двигуни, власну авіоніку, власні паливні баки та власний стартовий комплекс". Цим вони й займаються та мріють про колонії на Марсі. Невже це й чекає на нас у майбутньому... нас, що задихаються від жалюгідних залишків земної екосистеми? Власне, чому ні!

 

При згадці приватного космічного бізнесу, звичайно, перший, хто спадає на думку – це Ілон Маск. Про його колосальні успіхи в цій області чули всі: від безлічі невдалих спроб підняти свої ракети в небо до створення багаторазових і грандіозних планів підкорення Марса.

У 2002 році Маск заснував компанію Space Exploration Technologies (SpaceX). Він запускає ракети Falcon і космічні кораблі Dragon, доставляє вантажі на низьку навколоземну орбіту, а також відправляє супутники Starlink в космос для високошвидкісного доступу в інтернет.

У 2022 році SpaceX стала найбільшим супутниковим оператором у світі.

Компанія прагне до створення багаторазових ракет – а таких вже 80%, за словами Маска. Це було досягнуто, в тому числі, за допомогою контрольованих посадок перших ступенів на внутрішні платформи і подальшого їх вторинного використання. У компанії також є програма по перетворенню вуглекислого газу з атмосфери в ракетне паливо.

На сьогоднішній день компанія запустила майже 70 ракет і виграла контракти від NASA, ВПС США і Аргентинського космічного агентства на доставку супутників на орбіту і допомогу в забезпеченні поставок на Міжнародну космічну станцію.

Але автор видання Фернгольц Тім розповідає й про то, як Маск неодноразово зазнавав невдач. Під час декількох запусків вибухнули ракети, було втрачено корисне навантаження, в тому числі супутник для американських військових.

Але підприємець славиться рекламними трюками, які він робить, щоб применшити значення невдач і сприяти успіхам. У минулому році він поділився добіркою відеозаписів невдалих запусків і посадок ракет, показавши «епічні відео вибухів». SpaceX також запустила в космос електромобіль Tesla в рамках свого проекту Falcon Heavy Rocket.

Маск планує відправити людей у космос комерційними рейсами в майбутньому.

Але одна з кінцевих цілей SpaceX – відправити пілотовані місії на Марс і в кінцевому підсумку колонізувати Червону планету.

«Я хочу померти на Марсі, але не під час зіткнення», – сказав Маск.

 

Фернгольц цікаво розповідає й про засновника Amazon Джеффа Безоса. Найбагатша людина в світі, був одним з перших учасників «космічної гонки», створивши Blue Origin в 2000 році.

У порівнянні з конкурентами в галузі, компанія має репутацію більш обережної в своїх заявах про свою діяльність.

Вона зазнала невдачі після декількох невдалих запусків і проблем з двигуном BE-4, а з 2016 року Безос щорічно продавав своїх акцій Amazon на суму 1 мільярд доларів, щоб утримати Blue Origin на плаву.

Як і Ілон Маск та його SpaceX, мета Безоса, по словам автора книги – знизити вартість космічних подорожей шляхом створення багаторазових космічних ракет. У минулому експлуатація ракет припинялася лише після одного запуску.

Blue Origin стала першою компанією, яка успішно приземлила ракету. Ця ракета New Shepherd сьогодні успішно приземлялася п'ять разів, але Маск кинув камінь у сад Безоса в соціальних мережах, зазначивши, що ці польоти були лише суборбітальними.

Blue Origin продовжує набирати обертів й детально отримала вигідні державні контракти та сертифікати національної безпеки від уряду США. Blue Origin заявила, що буде продавати квитки та інсайдери в компанії припускають, що ціна кожного з них може перевищити 300 тисяч доларів.

У майбутньому Безос хоче налагодити партнерство з NASA, щоб перевірити можливість створення постійного людського поселення на Місяці.

 

Детально в книзі "Космічні мільярдери: Ілон Маск, Джефф Безос та нові космічні перегони" розглядається особистість британського магната Річарда Бренсона, який заснував Virgin Galactic в 2004 році.

У той час як його конкуренти мають амбіції щодо далеких космічних подорожей, Річард зосереджений на розробці багаторазових «космічних літаків» для подорожей туристів і корисних вантажів на невеликі відстані в суборбітальному просторі.

Virgin Galactic вже почала продавати квитки, а деякі знаменитості, такі як поп-зірка Джастін Бібер, зареєструвалися як пасажири. Компанія також залучила значні інвестиції, зокрема від суверенного фонду добробуту Об'єднаних Арабських Еміратів.

Компанія Річарда Бренсона потрапила в центр уваги в 2014 році після того, як під час випробувального польоту в Каліфорнії вибухнув космічний корабель, коли один пілот загинув, а інший отримав поранення. Це виявилося великою невдачею для початкової мети Virgin Galactic стати першою компанією, яка відправить туриста в космос.

Але з тих пір компанія виконала кілька випробувальних польотів. Раніше в цьому місяці Річард Бренсон оголосив, що компанія буде в космосі через кілька «тижнів, а не місяців».

Бренсон – головний авантюрист, екстремал серед мільярдерів планети. За його словами, близько 80 разів він був на межі смерті. У 1985 році він спробував встановити світовий рекорд з найшвидшого перетину Атлантичного океану. Катамаран зазнав аварії. Бренсон був врятований вертольотом Королівських ВПС. Наступного року він перетнув Атлантику на моторному човні за три дні, вісім годин і 31 хвилину, побивши світовий рекорд на дві години. У 1987 році він на повітряній кулі перетнув Атлантичний океан. Потім –Тихий ...

Всі вони багато ризикували, відчували труднощі з грошима, невдачі, відставали від графіків на роки і все одно йшли вперед. Саме про цей непростий шлях розповідає дослідження.

Це перша повноцінна книга про космічний бізнес, яка вже перекладена на кілька мов. Займає перші позиції не тільки у космічній тематиці, але і в бізнес-літературі.

«Космічні мільярдери: Ілон Маск, Джефф Безос та нові космічні перегони» – якісний нон-фікшн (невигадка) про космічну галузь, який сподобається всім зацікавленим читачам.



Фернгольц Тім.

Космічні мільярдери: Ілон Маск, Джефф Безос та нові космічні перегони/ Тім Фернгольц ; [пер. з англ. Г. Литвиненко ; голов. ред. А. А. Клімов] - Харків : Ранок, 2019.

Calendar

     1 23
45 6 78 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 2324
252627282930