Мовна свідомість: структура, типологія, виховання
Селігей Пилип Олександрович
81.001.3
С 29
Аннотация:
У книзі запропоновано визначення й окреслено структуру поняття «мовна свідомість». З’ясовано її роль як чинника мовної поведінки, запоруки мовної стійкості та мовного порядку в державі. На основі ціннісного критерію розроблено типологію рівнів мовної свідомості. Розглянуто засади, методи, канали й основний зміст мовного виховання громадян України. Наголошено, що з огляду на глобалізацію піднесення мовної свідомості стає нині конче важливим і що майбутнє суспільство знань створює для цього найсприятливіші можливості.Для мовознавців, викладачів-словесників і всіх небайдужих до мови.
Зміст
ВСТУПНЕ СЛОВО (Лариса Масенко). С. 4
Розділ 1. СТРУКТУРА І ЗНАЧУЩІСТЬ МОВНОЇ СВІДОМОСТІ. С. 7-22
§ 1. Короткий огляд літератури. С. 7
§ 2. Сутність і визначення МС. С. 12
§ 3. Будова МС. С. 15
§ 4. Роль МС у мовному житті. С. 18
Розділ 2. РІВНІ РОЗВИНЕНОСТІ МОВНОЇ СВІДОМОСТІ. С. 23-63
§ 1. Критерій типології. С. 23
§ 2. Нульовий рівень. С. 25
§ 3. Початковий рівень. С. 26
§ 4. Середній рівень. С. 32
§ 5. Високий рівень. С. 40
§ 6. Метод «ідеальних типів». С. 53
§ 7. Історичні приклади високої МС. С. 55
§ 8. Перспективи досліджень. С. 59
Розділ 3. ШЛЯХИ ВИХОВАННЯ МОВНОЇ СВІДОМОСТІ. С. 64-102
§ 1. Низький рівень МС українців. С. 64
§ 2. Глобалізація як загроза мовам. С. 66
§ 3. Плекати МС – дбати про мову. С. 69
§ 4. Засади мовного виховання. С. 71
§ 5. Канали виховного впливу. С. 73
§ 6. Зміст виховання. Цінність мови. С. 85
§ 7. Цінність рідної мови. С. 91
§ 8. Мовні міфи й забобони. С. 94
§ 9. Метод проблемних ситуацій. С. 98
§ 10. Мовна самосвідомість. С. 102
Розділ 4. ЗАЗИРАЮЧИ В МАЙБУТНЄ. С. 103-115
§ 1. Висока МС – утопія чи реальність? С. 103
§ 2. Матеріальне vs духовне. С. 106
§ 3. Суспільство знань. С. 110
§ 4. МС у суспільстві знань. С. 113
РЕЗЮМЕ. С. 116