Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців
Ігнатенко Ірина Василівна
В78302
63.52(45=УКР)
І-26
63.52(45=УКР)
І-26
Ігнатенко Ірина Василівна.
Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців/ Ірина Ігнатенко ; [ред. О. А. Рудіч]
- Харків : Кн. клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 2017. - Бібліогр.: с. 237-239 та в підрядк. прим.. - 239, [1] с., ISBN 978-617-12-3919-7
Предметні рубрики: Шлюб -- Звичаї і обряди -- Етнографія -- Україна
Сім'я -- Звичаї і обряди -- Етнографія -- Україна
Українці -- Традиційна культура -- Етнографія
Сім'я -- Звичаї і обряди -- Етнографія -- Україна
Українці -- Традиційна культура -- Етнографія
УДК: 392.3/.5(=161.2)
Анотація:
Чи були сімейні стосунки в українців настільки чистими, настільки ідеальними, як змальовували їх книжки? Що ставало справжньою основою шлюбу? Який вплив на селянські родини мала церква? Як українці ставилися до позашлюбної вагітності? Що могло стати приводом для розлучення? Авторка переконує: тодішні звичаї можуть здатися нам дещо жорстокими і далекими від моральних принципів. Погляди на шлюб в українській етнографії завжди подавалися традиційно піднесено. Будь-які відомості, які могли б скомпрометувати цю заідеалізовану суть, оминалися, уникалися, ігнорувалися або взагалі не помічалися.Тривалий час такі теми, як дошлюбна вагітність, одруження з примусу, подружня зрада, дітозгубництво, фізичне покарання дітей залишалися абсолютно невивченими в історичний науці навіть за доби незалежності. Ця книга — перше ґрунтовне дослідження шлюбно-сімейних стосунків українців, що відкриває цю тему з іншого, незвичного для нас ракурсу.
Фотоматеріали
Цитати
- ...Для традиційного українського суспільства укладання шлюбу було необхідним, обов'язковим, єдино правильним розвитком життєвого сценарію.
- Чи не найпершою вимогою була статева зрілість. Шлюбний вік, залежно від регіону, був загалом у такому віковому проміжку: для дівчат 15-18 років, для хлопців - 16-20. Після 20-річчя дівчина або хлопець вважалися "старими". Ранні (у сучасному розумінні) шлюби всіляко заохочувалися суспільством, на що вказують й прислів'я, серед яких такі: "Хто рано встає і рано жениться, ніколи не розкаюється", "Рано встане - діло зробить, рано жениться - дітей до розуму доведе" тощо.
До головних умов укладання шлюбу також належали розумове і фізичне здоров'я, спільне віросповідання, відсутність між нареченими кровного та духовного споріднення. - Українська традиційна родина була патріархальною, що прямо впливало на стосунки в родині. Зокрема, дівчина переходила в рід чоловіка, жила з його батьками або у будинку, побудованому ними чи на території батьків чоловіка (патрилокальність); відлік родоводу вівся по чоловічій лінії (патрілінійність); жінка, вийшовши заміж, брала прізвище чоловіка; культурою й мораллю визнавалося головування у родині чоловіка; чоловік був розпорядником сімейного майна і представником родини перед сільською громадою, судом й іншими державними оорганами.
- Українська традиційна родина без дітей вважалася неповноцінною, такою, що не виконала основного призначення - продовження роду: "Люди на те сходяться, побираються і любляться, аби мати діти" - такими й подібними записами рясніють етнографічні джерела позаминулих століть.
Зміст
Шлюбно-сімейні стосунки у традиційній культурі українців. С. 3
РОЗДІЛ 1. Шлюбні звичаї і традиції. С. 5
ДО ДЖЕРЕЛ. С. 100
Легенда про те, як Бог людей "парував". С. 100
Як дівчина з багатої родини втекла з власного весілля і вийшла заміж за хлопця-сироту. С. 101
Батьки шукали для своїх дітей шлюбну пару із заможних родин, а з бідних не хотіли. С. 102
Дошлюбне спілкування молоді. Вечорниці. С. 103
РОЗДІЛ 2. Родинне життя. Внутрішньосімейні стосунки. С. 105
ДО ДЖЕРЕЛ. С. 169
Історія кохання й одруження. Сільські стереотипи про молодий вік дівчини і багатство. С. 169
Толерантне ставлення до подружніх зрад чоловіка. С. 172
Розповідь про зраду дружини з попом і прижиття від нього дитини. С. 173
Про сімейне життя. С. 175
Про щасливе сімейне життя, попри відсутність дітей і старший вік дружини. С. 176
Про втечу та одруження поза дозволом батьків. С. 177
Народна мораль: жінка має поступатися чоловікові, уникати конфліктних ситуацій. С. 178
РОЗДІЛ 3. Діти в сімейних стосунках
ДО ДЖЕРЕЛ. С. 233
Догляд дітей. С. 233
Дитяча праця. С. 233
ПІСЛЯМОВА. С. 236
ДЖЕРЕЛА. С. 237
Також рекомендуємо прочитати
Українці в канадських преріях [Текст]
// Українознавство. - 2013. - N 2. - С. 170
Жіноче тіло у традиційній культурі українців/ Ірина Ігнатенко ; худож. ред. Ю. О. Сорудейкіна- Харків : Кн. клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 2016. - 222, [2] с. - Бібліогр. в прим.: с. 195-[223], ISBN 978-617-12-1523-8
Народна медицина і магія українців: вірування, міфологія, світогляд, таємниці знахарства, замовляння/ Ірина Ігнатенко ; кер. проекту В. В. Столяренко ; худож. ред. Ю. О. Сорудейкіна ; худож. О. Сорудейкін- Х. : Кн. клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 2016. - 319 с. - Бібліогр. в підрядк. прим., ISBN 978-617-12-1549-8
Чоловіче тіло у традиційній культурі українців/ Ірина Ігнатенко ; худож. ред. Ю. О. Сорудейкіна- Харків : Кн. клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 2016. - 224 с. - Бібліогр.: с. 210-216. - Прим.: с. 217-223, ISBN 978-617-12-1532-0
Етнологія для народу: [свята, традиції, звичаї, обряди, прикмети, вірування українців]/ Ірина Ігнатенко ; [іл. О. Сорудейкіна]- Харків : Кн. клуб "Клуб Сімейного Дозвілля", 2016. - 319, [1] с. - Бібліогр.: с. 305-318 та в підрядк. прим., ISBN 978-617-12-0522-2