Від початку повномасштабної війни в Україні зруйновано 346 мостів, майже половина з них – на дорогах державного значення. Це підрахунки на підконтрольних Україні територіях. Найбільше постраждали переправи на території Київської, Житомирської, Чернігівської, Сумської, Харківської, Миколаївської, Херсонської та Донецької областей.
Відновлення мостів під час війни. Фото: сайт Державного агентства відновлення та розвитку інфаструктури України
Підкорення Києва не відбулося після підриву ЗСУ основних переправ на шляху окупаційних військових колон. Внаслідок злочинних дій росії зруйновані такі мости на Київщині:
- на автомобільній дорозі М-06 Київ–Чоп, Стоянка – став суттєвою перешкодою для планів окупантів оточити столицю. Він забезпечував рух між Києвом і Житомиром. Оскільки столиця є головним транспортним вузлом країни, повноцінний міст з чотирма смугами руху в Стоянці був дуже необхідний. На залишках старих конструкцій менш ніж за два місяці відбудували один проїзд. Зараз у розпорядженні водіїв усі чотири смуги, що робить рух у бік західного кордону більш комфортним та менш затратним за часом.
Міст на дорозі Київ–Чоп, Стоянка. Фото: Telegram. Мустафа Найєм
- міст на автомобільній дорозі М-03 Київ–Харків–Довжанський через річку Трубіж. Сполучає столицю з Полтавщиною і Харківщиною. Реконструкція моста розпочалася ще до повномасштабного вторгнення. У лютому 2022 року він був готовий на 90%. Під час контрнаступу ЗСУ восени 2022 року росіяни підірвали шляхопровід, аби вивести з ладу сполучення з дорогою та залізничною гілкою, яка проходить під мостом. Відбудову мосту розпочали майже одразу після звільнення Харківщини.
Відремонтований міст на трасі Київ–Харків–Довжанський, листопад 2024 року. Фото: Facebook. Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Харківській області
- міст між м. Буча та м. Ірпінь сполучає Київ з Гостомелем, Ірпенем і Бучею. 25 лютого 2022 року українські військові підірвали конструкцію, щоб зупинити наступ ворога.
Зруйнований міст через річку Ірпінь. Фото: ДСНС Київщини
Сьогодні цей міст називають «дорогою життя»: понад 40 тисяч українців евакуювалися цим шляхом під час наступу російських військових на Київську область. Місцеві з дітьми на руках, візочками, домашніми тваринами, особистими речами продовжували пішки переправлятися через зруйновану переправу, а під вцілілими прольотами ховались від обстрілів та чекали на евакуаційні автобуси.
«Дорога життя». Фото: Suspilne.media
21 листопада 2023 року, у День гідності та свободи України, відкрили переправу через річку Ірпінь. Під час відновлення мосту влаштовано берегові та проміжні опори, асфальтобетонне покриття, водовідведення, інженерні комунікації, освітлення, встановили шумозахисні екрани та бар’єрне огородження. Довжина нового мосту – 115 метрів, має дві смуги руху в кожний бік.
Новий міст через річку Ірпінь у Романівці, Київська обл., 21 листопада 2023р. Фото: Facebook. Руслан Кравченко
Поряд із новобудовою – руїни старого мосту, що мають стати меморіалом пам’яті. У квітні 2022 року дизайнери та архітектори запропонували свої проєкти. Студія Слави Балбека «Balbek Bureau» пропонує назвати меморіальний комплекс «Відкритий перелом». Їхня ідея – зберегти пошкоджений міст, а навколо збудувати пішохідні переходи, оглядові майданчики та встановити меморіальні дошки.
▪ міст на автомобільній дорозі М-07 Київ–Ковель–Ягодин через річку Ірпінь в Гостомелі. Селище Гостомель, що у Бучанському районі Київської області, тривалий час обстрілювали російські окупаційні війська. Як наслідок, населений пункт майже зруйнований, в тому числі і міст. Замість моста відкрили тимчасову переправу, що забезпечить транспортне сполучення між Києвом та Бучею через річку Ірпінь. По ній зможуть пересуватись як легкові автівки, так і вантажівки та автобуси. Це дозволить оживити економічне життя регіону.
Президент України Володимир Зеленський стоїть на зруйнованому мосту в місті Ірпінь, 4 квітня 2022 року. Фото з відкритих джерел
За даними державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України, найбільша кількість зруйнованих мостів – саме на Чернігівщині. На початку повномасштабного вторгнення в Чернігівській області було зруйновано або пошкоджено понад 27 мостів. Після звільнення регіону логістична ситуація у цьому регіоні залишалася вкрай критичною. Доїхати до багатьох населених пунктів можливо було лише в об’їзд. Продукти людям на інший берег передавали лебідкою. Перетнути річку можна було понтоном, проте переправу зупинили під час зимового льодоходу.
- міст на автомобільній дорозі Н-27 Чернігів–Мена–Сосниця–Грем'яч забезпечує транспортний зв'язок між громадами на півночі. Він був зруйнований на початку повномасштабного вторгнення у лютому 2022 року, коли російські війська впритул підійшли до Чернігова і намагалися прорватися до міста. У березні 2023 р. завершили відбудову і відкрили міст для руху легкового та вантажного транспорту поблизу Киселівки Чернігівського району через річку Замглай.
Поблизу Чернігова відбудовано міст, який вщент зруйнували окупанти. Фото: Facebook. Мінінфраструктури
- міст на автомобільній дорозі Чернігова М-01 Київ–Чернігів–Нові Яриловичі був пошкоджений наполовину. Тимчасово рух транспорту здійснювався по одній стороні. У червні 2023 р. відкрили проїзд цим шляхом.
Відремонтований міст біля Чернігова. Фото з відкритих джерел
- міст через Десну відкрили у середині жовтня 2024 року. Попередній міст на в'їзді у місто зруйнували росіяни авіабомбами 23 березня 2022 року у ході боїв за Чернігів. Він став найбільшим мостом через річку Десна. Його довжина – 628 метрів, найдовший прогін без опор – 106 метрів. Балки для прогону виготовили з останньої довоєнної партії металу маріупольського комбінату «Азовсталь». Цей об’єкт внесено до Національного реєстру рекордів України у номінації «Найдовший монолітний залізобетонний мостовий прогін з пост-напруженою арматурою».
Вигляд мосту до та після відновлення. Фото: Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Чернігівській області
Ще однією особливістю цього мосту є те, що для його будівництва залучались сапери та водолази, які розміновували територію. Надскладним завданням також було дістати зруйновані конструкції з води, що були замулені піском. Новий об'єкт має розв'язки з обох сторін, підземний перехід зі сторони Києва та велодоріжки. Також для звукоізоляції на будинки, які знаходяться біля нього, було встановлено шумозахисні екрани.
На Сумщині через воєнні дії зруйновано 15 мостів: 10 – на дорогах державного значення, 5 – на місцевих шляхах. Більшість з них знаходяться у прикордонних територіях, де тривають бойові дії, тому відновити їх наразі неможливо:
- міст на автомобільній дорозі Р-60 Кролевець–Конотоп–Ромни–Пирятин (с. Новомутин, с. Шевченкове) розташований на дорозі державного значення і є своєрідною «артерією життя», яка поєднує не тільки дві громади, а й кілька районів області. Він має стратегічне значення для сільгоспвиробників та підприємців.
Міст на дорозі Р-60 Кролевець–Конотоп–Ромни–Пирятин, що сполучає північ та південь Сумської області. Фото з відкритих джерел
- міст на автомобільних дорогах Т-19-09 Суми–Лебедин (с. Бишкінь), Т-19-28/Н-12/, сполучає Лебедин з Сумами, був зруйнований під час наступу російських загарбницьких військ на Київ через Сумську область.
Міст у селі Бишкінь Сумської області 12.07.2022. Фото: Сумська ОВА
Ремонт об’єкта завершено у жовтні 2022 року. Повністю відновлені всі зруйновані конструкції, оновлена проїжджа частина довжиною майже 200 м, встановлені тротуари, нові бар’єрна і перильна огорожі.
Відновлений міст в Лебединській громаді. Фото: Facebook. Дмитро Живицький
- міст через Ворсклу, у Климентовому, Охтирського району, розташований на автомобільній дорозі загального користування Н-12 Суми–Полтава, був зруйнований Збройними силами України, щоб не допустити російські війська в бік Охтирки.
Зруйнований міст у с.Климентове, Сумська область, 25 лютого 2022 року. Фото: Telegram
Влітку 2022 року на місці зруйнованого мосту звели тимчасову споруду, по якій транспорт може рухатися у двох напрямках. ЇЇ довжина – 80 м, ширина – 8,5 м, вантажопідйомність – 60 т, термін експлуатації – 5-8 років. Цей міст надзвичайно важливий для зміцнення економічних, промислових, аграрних зв’язків Сумщини з сусідніми областями.
Введений в експлуатацію міст через р. Ворскла на Сумщині. Фото з відкритих джерел
- міст через річку Сейм сполучав місто Суми з Путивлем та іншими містами на півночі області. За інформацією мешканців села Чумакове, він був підірваний російськими військами при відступі і мав такий вигляд.
Підірваний російськими військовими міст через р.Сейм. 03.04.2022. Фото: Суспільне Суми
Тимчасову переправу побудували поруч із зруйнованим мостом, а тому вона має вагові обмеження для вантажних автомобілів, проте здатна частково забезпечити транспортний зв’язок Зінівського старостату з Путивлем. Зруйнований російськими військами міст планують відновлювати вже після закінчення російсько-української війни.
Тимчасова переправа. Фото: Суспільне Суми
Усе вище згадане стосується звільнених навесні Київщини, Житомирщини, Чернігівщини і Сумщини. Набагато складніша ситуація – в областях, де тривають активні бойові дії або до лінії фронту лічені кілометри.
Інтернет-ресурси:
- https://tykyiv.com/news/u-2024-rotsi-v-kiyivskii-oblasti-vidbuduiut-tri-mosti-iaki-same/
- https://suspilne.media/kyiv/882903-na-kiivsini-vidbuduvali-mist-akij-buv-zrujnovanij-pid-cas-povnomasstabnogo-vtorgnenna/
- https://www.ukrinform.ua/rubric-vidbudova/3923264-na-cernigivsini-vidnovili-300metrovij-mist-cerez-desnu.html
- https://www.cntime.cn.ua/najbilsha-kilkist-zrujnovanih-mostiv-na-chernigivs-article/
- https://rama.com.ua/na-sumshhini-vidnovili-2-zrujnovanih-mosti/
- https://suspilne.media/sumy/568069-na-sumsini-vidkrili-timcasovu-perepravu-cerez-sejm-de-rosijski-vijskovi-zrujnuvali-mist-navesni-2022/
- https://www.slovoidilo.ua/2024/03/26/infografika/suspilstvo/skilky-mostiv-ta-medustanov-bulo-zrujnovano-ta-vidnovleno-velykoyi-vijny