Херсонська обласна
універсальна наукова бібліотека
ім. Олеся Гончара
ПН-ЧТ: 9:00-18:00
СБ-НД: 9:00-18:00

ЗСУ вперше у світі збили винищувач 5-го покоління СУ-57

 

Фото з відкритих джерел

Щодня українські захисники нищать на фронті як живу силу, так і техніку окупантів. Однак є деякі цілі, які вирізняються з-поміж інших. Так, історичним стало знищення крейсера «Москва» чи двох літаків дальнього радіолокаційного виявлення А-50. Віднедавна цей список поповнив ще й новітній російський винищувач Су-57, який у червні 2024-го був уражений уперше в історії

8 червня 2024 року на території аеродрому «Ахтубінськ» в Астраханській області рф, розташованому за 589 кілометрів від лінії бойового зіткнення, було уражено багатоцільовий винищувач держави-агресора Су-57.

Про це засвідчили супутникові знімки. На знімках від 7 червня видно, що Су-57 перебував неушкодженим на стоянці аеродрому. Однак на світлинах від 8 червня біля літака помітні вирви від вибуху та характерні плями від пожежі, що виникла внаслідок вогневого ураження.

Су-57 на аеродромі «Ахтубінськ». 8 червня 2024 після ураження українськими БПЛА. Фото: Maxar Technologies


Су-57 здатний використовувати для нанесення ударів ракети Х-59 та Х-69. Це один із найновітніших винищувачів Повітряно-космічних сил росії, який перебуває на озброєнні лише в лічених одиницях.

Су-57 – це надзвуковий бойовий реактивний літак, який у росії позиціюють як винищувач 5-го покоління. Літак був призначений замінити Су-27 і перші його розробки почались ще за часів СРСР, наприкінці 1980-х років. Із розпадом СРСР проєкт пережив клінічну смерть і до нього повернулися вже у 2001 році. 

Су-57 здійснив свій перший політ у січні  2010-го, а прийнятий на озброєння був у 2018-му. Невдовзі після цього відбулося його перше бойове застосування в Сирії. Це найсучасніший і найкращий реактивний винищувач, який росія має на озброєнні. 

Модернізований Су-57 здійснив перший, майже годинний політ уже після повномасштабного вторгнення рф в Україну. В офіційних повідомленнях росіян стверджували, що бортове обладнання модернізованого варіанту має розширений функціонал та можливість застосування нових типів озброєння. У рф заявляли про плани виготовляти ці літаки серійно з 2025 року. 

Загалом, за оцінками експертів Defense Express, станом на весну 2024 року росія мала не більше десятка винищувачів Су-57. 

Відомо, що у 2022 році їх було виготовлено 6 одиниць, а у 2023 році окупанти змогли виготовити лише 3. Тому цілком ймовірно, що такі темпи виробництва Су-57 повʼязані з обмеженням росіян до певної компонентної бази. Тому таких літаків рф може мати десь до десяти одиниць. Через брак високотехнологічних компонентів росіяни не можуть наростити виробництво літаків Су-57.

Уся авіоніка, що використовується в Су-57, є імпортною. Здебільшого – з Франції та Німеччини. Сьогодні, завдяки санкціям, отримання компонентів з Європи ускладнено, і ціна одного літака сягає 150 млн доларів.

Цікаво, що раніше у рф були значно серйозніші плани щодо виготовлення свого найновішого винищувача. За амбітними планами кінця 2015 року, до 2020-го росіяни хотіли мати вже 55 таких винищувачів. Згодом цей план скорегували до 12 літаків.

      Характеристики літака Су-57:

  • довжина – 19,8 м,
  • висота – 4,8 м,
  • розмах крил – 14 м,
  • екіпаж – 1 людина,
  • максимальна злітна маса – 35,5 т,
  • бойове навантаження – 4,3 т,
  • дальність польоту – 3500 км,
  • практична стеля – 20 км,
  • тривалість польоту – до 5,8 год,
  • максимальна швидкість – 2600 км/год.

Фото з відкритих джерел

8 квітня 2023 року два російські Су-57 із повітряного простору рф завдали авіаційних ударів по об'єктах на території Одеси та Кіровоградської області. 15 квітня відбулися пуски ракет по об'єктах на Полтавщині.

Ці удари російські новітні винищувачі виконували ще радянськими ракетами Х-59. У 2024 році Су-57 використав кращу зброю – ракетами Х-69 (далекобійність – бл. 400 км) була знищена Трипільська ТЕЦ. 

У жовтні 2023 року російські пропагандисти повідомляли про нову крилату ракету для Су-57, що нібито має дальність у 2,5 тисячі кілометрів. Але експерти звертали увагу, що така інформація не відповідає навіть гіперболізованим можливостям російського ВПК.

Вірогідність існування крилатої ракети у рф для розміщення у внутрішніх відсіках Су-57 із дальністю не те що у 2,5 тисячі км, а 1,5 тисячі км – більш ніж малореалістичне та не відповідає поточним та навіть перспективним можливостям російського військово-промислового комплексу.


Загалом військовий аналітик Сергій Згурець ще у 2022 році називав повідомлення про використання Су-57 на фронті « блефом російської пропаганди». Він же охрестив поведінку новітніх російських винищувачів «тактикою повітряних боягузів». Замість продемонструвати уміння обходу протиповітряної оборони, якими мали б славитись винищувачі 5-го покоління, росіяни злітають, запускають ракети (інколи ще радянського виробництва) і ховають Су-57 назад на аеродроми.

«Швидше за все, росія намагається уникнути репутаційної шкоди, що може виникнути внаслідок втрати Су-57 над Україною», – констатували у розвідці Великої Британії. Такої ж думки дотримувались й українські фахівці.

«Рашисти зважились тільки на пуски ракет із Су-57 із власного повітряного простору. Через страх втратити зразок свого літака, збиття якого нашими засобами ППО мало б ефект, який за гучністю можна було б порівняти хіба що з затопленням крейсера "Москва"» , – зазначав Сергій Згурець.


Однак те, чого так боялися рашисти, таки трапилося. З відкритих джерел стало відомо, що Су-57, які брали участь в операціях проти України, базуються в 929-му випробувальному центрі на авіабазі в Ахтубінську Астраханської області. Саме там і зазнав ураження один із винищувачів. І це перше в історії бойове ураження Су-57.

Пресслужба Головного управління розвідки Міністерства оборони України повідомила про ураження винищувача саме в Ахтубінську, за 589 км від лінії зіткнення. 

Факт ураження винищувачів визнали і в росії. Зокрема, про це писав російський пропагандист Ілля Туманов, адміністратор авіаційного каналу Fighterbomber. За його словами, один винищувач зазнав значних пошкоджень, і тому зараз думають, чи доцільно його відновлювати. Інший Су-57 нібито зазнав незначних ушкоджень, і його планують відновити на місці. Пропагандист також скаржився на неробочу протиповітряну оборону, що не зуміла збити жоден із трьох українських безпілотників.

Британський же аналітичний центр RUSI наголосив, що, якби Су-57 був пошкоджений лише у хвостовій частині, для росіян це було б не критично. Однак, судячи з фото, літак отримав пошкодження й у носовій частині, що може означати необхідність заміни критичних компонентів, як-от бортове обладнання літака.

Співзасновник та виконавчий директор Українського центру безпеки та співпраці Дмитро Жмайло вважає, що літак Су-57 було уражено безповоротно, а саму операцію можна цілком порівняти з втратою росіянами А-50.


Успішна операція Сил оборони викликала реакцію на самій верхівці керівництва рф. «Путін, справді, скаженіє, і реакція в Кремлі дуже гаряча і відчутна. Тому що Су-57 вони намагалися ретельно ховати й оберігати. І в повітряний простір України ці Су-57 так і не потрапляли – боялись їх збиття», – наголосив представник ГУР Андрій Юсов.


Defense Express наголошує, що пошкодження Су-57 можна назвати першим за всю історію воєн ураженим літаком умовного «5-го покоління». От тільки, якщо говорити про російський винищувач, то фахівці сходяться на думці, що лише росіяни називають Су-57 винищувачем 5-го покоління. Насправді тут варто говорити про літак перехідного типу.

Наприклад, окупанти не розробили для винищувача новий двигун, встановивши двигуни від винищувачів Су-30СМ та Су-35. Згідно з концепцією п'ятого покоління, двигун борта має бути захищений від відповідного радіоелектронного обладнання, максимально захищений від теплового випромінювання. Цього росіяни не зробили. У них дотепер усі побудовані Су-57 мають двигуни так званого першого етапу. Такі самі, як стоять на 4++ поколінні – на Су-35 і Су-34.

Бракує Су-57 і сучасних стелс-технологій та ефективних систем передачі тактичної інформації. Американське видання The National Interest наголошує, що Су-57 не здатен і ніколи не зможе конкурувати з F-35.

F-35 був розроблений за концепцією «Інформаційний синтез». Тобто американський винищувач оснащений низкою бортових датчиків і процесорів. Він збирає та аналізує інформацію, передаючи її іншим підрозділам в режимі реального часу. F-35 також може координувати дружні підрозділи в повітряному просторі противника, виступаючи в якості ефективної платформи AWACS (літака дальнього радіолокаційного стеження). Тобто американські винищувачі здатні побачити зенітний комплекс і, не входячи у небезпечну зону, передати інформацію артилерії. Су-57 не лише не має таких опцій. Ніхто навіть не намагається їх додати.

Тому, хоча йдеться про найсучасніший російський літак, до 5-го покоління винищувачів його зараховувати не можна. 

Щобільше – поява в Україні винищувачів F-16 з далекобійними ракетами, а також літаків далекого радіолокаційного виявлення повністю унеможливить польоти Су-57 в Україні.

Не почуватимуться в безпеці «57-мі», навіть якщо продовжуватимуть використовувати «тактику боягузів». Адже, українські збройні сили змогли дістати їх на аеродромах глибоко в російському тилу.

Використані джерела

          Інтернет-ресурси:

           Відеоресурси:

Календар подій

      1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 2829
3031